[passster password=”Corona19?”]
Algemene link: https://www.info-coronavirus.be/nl/
STEUNMAATREGELEN VLAAMS
• ONROERENDE VOORHEFFING • HINDERPREMIE € 4000(UPDATE 30/03/2020: AANVRAAG HINDERPREMIE MOGELIJK) • COMPENSATIEPREMIE € 3.000 (UPDATE 01/04/2020) • CRISISWAARBORG • STEUNMAATREGEL TOERISME • UPDATE 18/03: TECHNISCH WERKLOZEN: WATER- EN ENERGIEREKENING • UPDATE 18/03: AUTOFISCALITEIT NIET GEÏND • UPDATE 18/03: OVERIGE
ONROERENDE VOORHEFFING
Vlaanderen zal de aanslagbiljetten voor de onroerende voorheffing voor de bedrijven dit jaar later uitsturen. Concreet zullen de aanslagbiljetten onroerende voorheffing voor bedrijven vanaf september uitgestuurd worden.
VLAAMSE HINDER EN SLUITINGSPREMIE (door Xerius)
https://www.vlaio.be/nl/begeleiding-advies/moeilijkhedencoronavirus/specifieke-maatregelen-mbt-het-coronavirus/corona
https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/corona-hinderpremie
WAT: Indien je als ondernemer verplicht je zaak moet sluiten omwille van de Corona maatregelen dan heb je recht op een sluiting- of hinderpremie.
Welke bedrijven moeten sluiten:
https://www.vlaio.be/nl/begeleiding-advies/moeilijkhedencoronavirus/specifieke-maatregelen-mbt-het-coronavirus/welke
Eveneens de restaurants of andere eetgelegenheden die overschakelen op take away (afhaal). Hier vallen ook de frituren onder die hun eetzaal moeten sluiten en daardoor enkel nog kan uithalen.
Update 23-03-2020: de Hinderpremie wordt bepaald op basis van de vestigingseenheid van de ondernemer en is van toepassing voor gedwongen sluitingen van fysieke locaties (excl. afhaal). Er is enkel nog een premie van 4.000 euro. De premie van 2.000 euro is in Vlaanderen afgeschaft. Brussel en Wallonië hanteren (voorlopig) andere regels.
Vlaanderen: – 1 vestiging: o 4.000 euro per gedwongen sluiting en alleen voor fysieke locaties (excl. afhaal) – aantonen via verklaring op eer o Minstens betalen als hoofdberoeper of 1 VTE in loonverband – Meerdere vestigingen: o Voor maximum 5 vestigingen krijg je de hinderpremie. o Minstens betalen als hoofdberoeper of 1 VTE in loonverband
Update 18-03-2020: de hinderpremie wordt uitgebreid naar alle bedrijven die moeten sluiten door de maatregelen (kledingwinkels, electrozaken, dhz-winkels, …. Ondernemers die niet langer actief kunnen zijn, krijgen een premie van 4.000 euro voor de komende drie weken. Ook horeca-uitbaters die komende dagen nog een afhaaldienst organiseren, hebben daar recht op. Daarnaast wil Vlaanderen een oplossing om werknemers in tijdelijke werkloosheid toch te laten werken in sectoren waar nu een acuut personeelstekort is. Wie dat wil, kan zich hiervoor aanmelden bij de VDAB.
PREMIE: – volledige sluiting: 4000€ en na 21 dagen 160€/dag
HOE AANVRAGEN (update 30-03-2020):
https://authenticatie.vlaanderen.be/stb/html/ssologin
Wat moet de klant bij de hand hebben? • Je e-ID én je e-ID pincode • Een actief Belgisch rekeningnummer van je onderneming waarop de premie kan betaald worden (in IBAN-formaat, dus bestaande uit 16 tekens beginnend met BE, gevolgd door 2 cijfers en daarna de 12 cijfers van je rekeningnummer) • Vink de openingsdagen aan, zoals van toepassing voor de coronavirusmaatregelen • Hoofd- of bijberoep • In geval van bijberoep: betaal je sociale bijdragen zoals een hoofdberoep? Enkel bijberoepers die de minimumbijdragen van een hoofdberoeper betalen, komen in aanmerking • Het website-adres (url) van je onderneming als je er eentje hebt • Heb je meerdere vestigingen? Selecteer zeker de juiste vestiging waarvoor je de premie aanvraagt.
TIPS (Xerius): – Deze premie is fiscaal vrijgesteld van belastingen. – Het verder promoten van webshops heeft GEEN invloed op de toekenning van de premie wanneer er een fysieke locatie aanwezig is. – De kaartlezer van Belfius en waarschijnlijk ook bij andere banken kan gebruikt worden als E-ID lezer – Wanneer de klant geen actieve vestiging heeft in de KBO of de functie(s) niet juist staat, kan er geen Hinderpremie aangevraagd worden (kan wel rechtgezet worden via ons Ondernemingsloket)
UPDATE 01/04:COMPENSATIEPREMIE
https://www.vlaio.be/nl/nieuws/compensatiepremie-voor-ondernemers-die-zwaar-omzetverlies-hebben
WAT: Compensatiepremie van 3.000 euro aanvragen indien aan de voorwaarden voldaan.
WIE: Ondernemingen die niet verplicht moeten sluiten maar door de coronacrisis een grootomzetverlies kennen.
VOORWAARDEN: – Er zijn maximaal 5 premies per onderneming als er meerder exploitatiezetels per onderneming zijn; – Het omzetverlies is minstens -60% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De referentieperiode is 14 maart 2020 tot en met 30 april 2020. – Voor starters wordt gewerkt met een omzetdaling van -60% ten opzichte van het neergelegde financieel plan.
Zelfstandigen in bijberoep: – die door de hoogte van het inkomen sociale bijdragen betalen als een zelfstandige in hoofdberoep, kunnen de compensatiepremie van 3.000 euro ontvangen; – die een inkomen hebben tussen 6.996,89 euro en 13.993,78 euro kunnen een beroep doen op een compensatiepremie van 1.500 euro. Deze premie geldt ook voor zelfstandigen in bijberoep die verplicht moeten sluiten, maar geldt niet voor zelfstandigen in bijberoep die dit combineren met een job als werknemer van 80% of meer.
VZW’s: – Voor de ondernemingen in de vorm van een vzw is de compensatiepremie ook mogelijk, onder voorwaarde dat er minstens één iemand voltijds tewerkgesteld is.
CRISISWAARBORG
Ondernemingen en zelfstandigen kunnen bestaande schulden een overbruggingskrediet laten waarborgen door de ParticipatieMaatschappij Vlaanderen. Deze maatregel komt bovenop de bestaande waarborgen voor investeringskredieten en werkkapitaal. De waarborgregeling bij PMV/z wordt dit jaar uitgebreid voor de financiering tot 12 maanden. Hierdoor kunnen ondernemingen en zelfstandigen in deze crisisperiode ook voor bestaande niet-bancaire leveranciersschulden (tot 12 maanden oud) een overbruggingskrediet laten waarborgen door PMV/z.
http://www.pmvz.eu/corona-uitbreiding
STEUNMAATREGELEN TOERISME
Toerisme Vlaanderen zal dit jaar geen pacht innen bij zijn jeugdherbergen http://www.toerismevlaanderen.be/nieuws/coronavirus-concrete-steunmaatregelen-voor-toeristische-sector
UPDATE 18/03:TECHNISCH WERKLOZEN: WATER- EN ENERGIEREKENING
De Vlaamse regering neemt 1 maand de water- en energiefactuur over van technische werklozen. Water, gas en elektriciteit mogen niet worden afgesloten.
UPDATE 18/03:AUTOFISCALITEIT NIET GEÏND
Om bedrijven niet in logistieke moeilijkheden te brengen, wordt de autofiscaliteit vier maanden niet geïnd bij ondernemers.
UPDATE 24/03: VERSOEPELING TERMIJNEN VLAOI-subsidies
https://www.vlaio.be/nl/begeleiding-advies/moeilijkhedencoronavirus/specifieke-maatregelen-mbt-het-coronavirus/coronavirus
UPDATE 24/03: Steunmaatregelen land- en tuinbouw
https://lv.vlaanderen.be/nl/nieuws/maatregelen-land-en-tuinbouw-door-coronacrisis
UPDATE 18/03:OVERIGE
Financiën crèches blijven gegarandeerd
De hierboven vermelden steunmaatregelen en standpunten kunnen van dag op dag aangepast en uitgebreid worden en dit zeker naar versoepeling van de voorwaarden en formaliteiten.
PIJPLIJN
– Overleg met bankensector o Afspraken liquiditeit
– Schaderegeling Momenteel wordt werk gemaakt van een schaderegeling voor getroffen ondernemers die werken met bederfbare producten of seizoenswaren, of in de reis- en evenementensector. Voor deze vorm van bedrijfssteun zal de Europese Commissie ook de toelating moeten verlenen.
– FAQ’s VLAIO Het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen heeft verder een reeks standaardantwoorden gepubliceerd op enkele veelvoorkomende vragen (FAQ’s). http://www.vlaio.be/nl/begeleiding-advies/moeilijkhedencoronavirus/specifieke-maatregelen-mbt-het-coronavirus-0
[/passster]
STEUNMAATREGELEN FISCAAL FEDERAAL
• BEDRIJFSVOORHEFFING • BTW • PERSONENBELASTING • VENNOOTSCHAPSBELASTING • RECHTSPERSONENBELASTING • UPDATE 16/04: UITSTEL BTW-aangifte en intracommunautaire opgave • UPDATE 16/04: UITSTEL BETALING BTW en BV • UPDATE 30/03: BTW-TERUGGAVEN VERSNELD • UPDATE 18/03: UITSTEL VAN BETALING VENB, RPB en BNI-ven met limietdatum 16maart t.e.m. 30 april • UPDATE 06/04: WAARDEVERMINDERINGEN OP HANDELSVORDERINGEN • UPDATE 06/04: VOORAFBETALINGEN • UPDATE 18/03: REIS EN EVENEMENTENSECTOR • UPDATE 24/03: GRATIS VERSTREKKEN VAN MEDISCHE HULPMIDDELEN (GIFT)
UPDATE 18/03: Er is enerzijds automatisch uitstel van betaling, daarnaast kan men beroep doen op de andere steunmaatregelen.
STEUNMAATREGELEN BV, BTW, PB, VENNB, RPB (17-03-2020)
https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/steunmaatregelen-betreffende-het-coronavirus-covid-19
WIE: De natuurlijke- of rechtspersonen met ondernemingsnummer (KBO): – ongeacht hun activiteitensector, – die daadwerkelijk hinder ondervinden ingevolge coronavirus en dit ook kunnen aantonen (vb. een daling van het omzetcijfer, een aanzienlijke daling van de bestellingen en/of reservaties, gevolgen van een “kettingreactie” met partnerondernemingen,…)
Niet voor ondernemingen die, onafhankelijk van het coronavirus, structurele betaalmoeilijkheden kennen.
WAT: – afbetalingsplan – vrijstelling van nalatigheidsinteresten – kwijtschelding van boeten wegens niet-betaling
HOE AANVRAGEN:
Aanvraag in te dienen tegen uiterlijk 30 juni 2020, antwoord overheid volgt binnen 30d na aanvraag.
– één aanvraag per schuld, geldt voor alle maatregelen – op het ogenblik van ontvangst van een aanslagbiljet of betaalbericht – via dit formulier: https://financien.belgium.be/sites/default/files/Aavraag%20coronavirus.docx – per e-mail of per brief – één enkel contactpunt voor het geheel van de maatregelen: het Regionaal Invorderingscentrum (RIC) bevoegd voor de postcode van uw woonplaats (natuurlijk persoon) of maatschappelijke zetel (rechtspersoon). o RIC opzoeken: https://eservices.minfin.fgov.be/annucomp/UI01_16_act03_loadSecondSearch.do?idTqChosenCompetence=501#resultaat
UITSTEL BTW-AANGIFTE EN INTRACOMMUNAUTAIRE OPGAVE (UPDATE 16-04-2020)
https://financien.belgium.be/nl/Actueel/18-03-2020-coronavirus-bijkomende-steunmaatregelen
https://financien.belgium.be/nl/Actueel/coronavirus-bijkomende-steunmaatregelen-btw-bedrijfsvoorheffing-uitstel
WAT: – Uitstel BTW-aangifte – Uitstel INTRACOMMUNAUTAIRE OPGAVE
PERIODIEKE AANGIFTEN
INTRACOMMUNAUTAIRE OPGAVEN
JAARLIJKSE KLANTENLISTING: termijn verlengd tot 30 april 2020
De starters of houders van een vergunning maandelijkse teruggaaf die de maandelijkse teruggaaf van hun btw-krediet genieten, krijgen ook uitstel, maar slechts tot de 24ste van de maand volgend op de aangifteperiode.
UITSTEL AANGIFTE VENB, RPB en BNI-VEN met limietdatum 16 maart t.e.m. 30 april 2020 (UPDATE 18-03-2020)
WAT: De belastingplichtigen krijgen extra tijd tot en met donderdag 30 april 2020 middernacht voor het indienen van de aangiften in de vennootschapsbelasting, de rechtspersonenbelasting en de belasting niet-inwoners vennootschappen. Deze bijkomende termijn geldt alleen voor de aangiften met een uiterste indieningdatum van 16 maart tot en met 30 april 2020.
UITSTEL VAN BETALING BTW EN BV (UPDATE 16-04-2020)
WAT: Automatisch uitstel van betaling van twee maanden voor de BTW en BEDRIJFSVOORHEFFING zonder boetes of interesten te moeten betalen.
BTW
BEDRIJFSVOORHEFFING
BTW-TERUGGAVE VERSNELD (30-03-2020)
https://financien.belgium.be/nl/Actueel/bijkomende-steunmaatregelen-coronacrisis-btw-teruggaven-maandaangiften
WAT: Versnelde BTW-teruggaven mogelijk vanaf 31 maart 2020: in plaats van een terugbetaling op 29 mei 2020, of zelfs uiterlijk op 30 juni 2020, zal de terugbetaling dankzij deze maatregel uiterlijk op 30 april 2020 gebeuren.
WIE: Alle indieners van btw-maandaangiften – ook zij die géén vergunning maandelijkse teruggave hebben en die evenmin als ‘starter’ beschouwd worden – zullen onder volgende voorwaarden een versnelde teruggave van het btw-krediet kunnen genieten op hun rekening-courant (met datum van uitwerking 31 maart 2020).
• Voor alle maandindieners die van deze versnelde teruggaaf willen genieten (starters, vergunninghouders ‘maandelijkse teruggave’ en alle anderen) wordt de indieningstermijn voor de aangifte van februari 2020 gebracht op 3 april 2020. • Deze aangifte moet via Intervat worden ingediend. • De teruggave zal enkel gebeuren als het vakje ‘Aanvraag terugbetaling’ aangekruist is. • Tot en met 3 april 2020 kan de belastingplichtige via Intervat een verbeterende aangifte indienen om deze optie te wijzigen.
De andere basisvoorwaarden blijven van toepassing, onder andere: • Minimumbedrag 245 euro. • Alle aangiften over het lopende kalenderjaar moeten ingediend zijn. • De administratie kent uw rekeningnummer voor btw-teruggaven. • Er mag geen verzet tegen deze terugbetaling bestaan (t.g.v. een derdenbeslag of een overdracht van schuldvordering).
Dit tegoed kan eventueel wel nog het voorwerp uitmaken van een inhouding of aanwending op een andere openstaande schuld en van een ‘verificatie btw-tegoed’.
Opgelet! Deze indieningstermijn doet geen afbreuk aan de mogelijkheid om de andere maandaangiften van februari 2020 (die geen krediet vertonen of waarvoor geen teruggave gevraagd wordt) tijdig in te dienen tot en met 6 april 2020.
UITSTEL VAN BETALING VENNOOTSCHAPSBELASTING EN PERSONENBELASTING (18-03-2020)
WAT: Voor de betaling van zowel de personenbelasting als de vennootschapsbelasting, de belasting van niet-inwoners en de rechtspersonenbelasting zal automatisch, bovenop de normale betaaltermijn en zonder aanrekening van nalatigheidsintresten, een extra termijn van 2 maanden worden toegekend. Deze maatregel geldt voor de afrekening van deze belastingen, aanslagjaar 2019, gevestigd vanaf 12 maart 2020.
Voor de betaling van schulden inzake de personen- of vennootschapsbelasting, ook deze gevestigd vóór 12 maart 2020, gelden de aangekondigde steunmaatregelen (https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/steunmaatregelen-betreffende-het-coronavirus-covid-19 ) en zijn extra betaaltermijnen, vrijstelling van nalatigheidsintresten en/of kwijtschelding van boeten wegens laattijdige betaling, op aanvraag, mogelijk.
UPDATE 19/03: Concreet: Wie morgen zijn aanslagbiljet in de bus krijgt, moet zijn belastingen dus niet binnen de twee maanden maar binnen de vier maanden betalen. De fiscus zal in die periode geen nalatigheidsintresten en boetes innen. Als het bijkomend uitstel niet afdoende is, kunnen bedrijven en zelfstandigen afspraken maken met de fiscus over een afbetalingsplan zodat ze langer geen nalatigheidsintresten hoeven te betalen.
WAARDEVERMINDERINGEN OP HANDELSVORDERINGEN(06-04-2020)
Circulaire nr. 2020/C/45 dd. 23 maart 2020 over de gevolgen van de crisis door het virus Covid-19 voor de toepassing van de vrijstellingvoorwaarden van de waardeverminderingen op handelsvoorwaarden – Coronavirus is een bijzondere omstandigheid voor rechtvaardiging van fiscale vrijstelling voor een waardevermindering op handelsvorderingen – Soepele beoordeling door fiscale administratie van inningsmoeilijkheden bij schuldenaar waarvan omzet aanzienlijk is afgenomen door de corona-maatregelen Voorwaarden: – Vordering scherp omschrijven en afzonderlijke identificering – Waarschijnlijkheid moet blijken uit bijzondere omstandigheden die zich tijdens het belastbaar tijdperk hebben voorgedaan én op het einde ervan nog bestaan – De corona-crisis is een bijzondere omstandigheid die een vrijstelling van waardevermindering rechtvaardigd op ondernemingen die een betalingsachterstand hebben als rechtstreeks of onrechtstreeks gevolg van de corona-maatregelen – Geboekt bij afsluiting belastbaar tijdperk en opnamen in één of meer afzonderlijke rekeningen – Opgave 204.3 per waardevermindering
VOORAFBETALINGEN(06-04-2020)
https://financien.belgium.be/nl/Actueel/corona-steunmaatregel-wijziging-percentages-voorafbetalingen-van-de-inkomstenbelasting
WAT: De percentages van de voordelen van de voorafbetalingen van toepassing op de derde en vierde vervaldag werden verhoogd (i.g.v. geen dividenduitkering). Hierdoor is het uitstellen van voorafbetalingen minder nadelig.
REIS- EN EVENEMENTENSECTOR (18-03-2020)
Reissector: als een pakketreis wordt geannuleerd, kunnen reisorganisatoren hun klanten een voucher geven voor het hele bedrag van de reis. Ze moeten de reis niet verplicht terugbetalen. De voucher moet minstens een jaar geldig zijn. https://www.toerismevlaanderen.be/nieuws/veelgestelde-vragen-en-antwoorden-toeristische-sector-coronavirus
Organisatoren van evenementen: als een evenement naar een latere datum wordt verplaatst, moeten organisatoren een klant pas terugbetalen als die kan bewijzen dat hij op de nieuwe datum echt niet kan. Als de organisatoren het evenement niet kunnen verplaatsen, mogen ze de terugbetalingen spreiden in de tijd.
GRATIS VERSTREKKEN VAN MEDISCHE HULPMIDDELEN DMV GIFT (24-03-2020)
Circulaire 2020/C/XX over het schenken van goederen aan bepaalde instellingen en giften in natura Zie nieuwsbrief ITAA dd24-03-2020
WAT: Deze circulaire handelt over een tijdelijke maatregel die wordt genomen in het kader van het bestrijden van COVID-19 (Coronavirus) wat het gratis verstrekken van medische hulpmiddelen aan bepaalde instellingen betreft en de gevolgen ervan op het stuk van de btw, de VenB en de BNI/ven. Verder bespreekt deze circulaire ook een tijdelijke maatregel inzake giften in natura die in dezelfde context gebeuren.
ANDERE WEBSITES:
Wallonië coronamaatregelen:
https://www.1890.be/
Brussel
https://1819.brussels/nl/blog/faq-coronavirus-en-ondernemingen-antwoord-op-uw-meest-gestelde-vragen
Maatregelen over de hele wereld
https://news.pwc.be/wp-content/uploads/2020/03/COVID19-GLOBAL-23.03.2020-@-4-PM-GMT-Tax-Measures.pdf
WERKGEVERS
• UPDATE 26/03: UITSTEL VERSCHULDIGDE BETALINGEN AAN DE RSZ • AFBETALINGSPLAN SOCIALE WERKGEVERSBIJDRAGEN • UPDATE 19/04: TIJDELIJKE WERKLOOSHEID • UPDATE 24/03: THUISWERK • OVERIGE + CREATIEVE OPLOSSINGEN • OPVANG • UPDATE 18/03: SOCIALE VERKIEZINGEN UITGESTELD
UPDATE 26/03: UITSTEL VAN VERSCHULDIGDE BETALINGEN AAN DE RSZ
https://www.rsz.fgov.be/nl/werkgevers-en-de-rsz/coronavirus-maatregelen-voor-werkgevers/uitstel-van-verschuldigde-betalingen
WAT: Uitstel van betaling geldt voor alle door de RSZ geïnde bijdragen (werkgeversbijdragen, werknemersbijdragen en bijzondere bijdragen, met inbegrip van de bijdragen Bestaanszekerheid) en loopt tot 15/12/2020
WIE: – Automatisch uitstel tot 15 december 2020 De sectoren van de horeca, de recreatie, cultuur en sport en alle ondernemingen die getroffen worden door een verplichte sluiting overeenkomstig de bepalingen van ministeriële besluiten van 13 maart, 18 maart, 23 maart en 24 maart 2020, zullen dit uitstel automatisch verkrijgen.
– Uitstel na voorafgaande aangifte Ondernemingen die niet door een verplichte sluiting, zoals vermeld in ministeriële besluiten van 13 maart, 18 maart, 23 maart en 24 maart 2020, beoogd zijn, maar die gesloten zijn omdat ze in de onmogelijkheid verkeren om de sanitaire maatregelen na te leven, zullen een uitstel van betaling kunnen bekomen op basis van een verklaring op eer. De ondernemingen die niet verplicht gesloten zijn en die, om andere redenen dan het niet kunnen naleven van de sanitaire maatregelen, zelf hebben beslist om volledig te sluiten. Omwille van de coronacrisis hebben sommige ondernemingen, die niet verplicht gesloten zijn en die gesloten zijn om andere redenen dan het niet kunnen naleven van de sanitaire maatregelen, hun productie en verkoop moeten stopzetten. Hierdoor zijn ook deze ondernemingen volledig gesloten. Een voorbeeld is de sluiting van toeleveranciers of de sluiting wegens het feit dat klanten gesloten zijn.
HOE: – Automatisch: doe de check via de RSZ-website – Indiening verklaring op eer : zie website RSZ
AFBETALINGSPLAN SOCIALE WERKGEVERSBIJDRAGEN
https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/subsidiedatabank/afbetalingsplan-sociale-werkgeversbijdragen-coronavirus
WAT: Bij RSZ minnelijke afbetalingstermijnen aanvragen voor verschuldigde patronale bijdragen over het eerste en tweede kwartaal 2020 (afbetalingsplan).
WIE: Werkgevers die personeel tewerkstellen en moeilijkheden ondervinden om de patronale sociale bijdragen te betalen.
WELKE KWARTALEN: 1ste kwartaal 2020 2de kwartaal 2020
HOE AANVRAGEN: https://www.socialsecurity.be/site_nl/employer/applics/paymentplan/index.htm
TIJDELIJKE WERKLOOSHEID WEGENS OVERMACHT (zie ook update dd 23-03-2020 verder)
https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/subsidiedatabank/tijdelijke-werkloosheid-wegens-overmacht-coronavirus
https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/e24
WAT: Werkgevers die hun werknemers tijdelijk niet kunnen tewerkstellen ten gevolge van het coronavirus. Hierdoor geniet werknemers van de verhoogde (70% i.p.v. 65% op begrensd loon van max. €2.754,76) RVA-uitkering tot 30 juni 2020.
Overmacht: onmogelijk te werken (bv. Quarantaine, goederen die niet meer geleverd kunnen worden daar deze komen uit besmette regio’s, …)
WIE: Werkgevers die hun werknemers niet kunnen tewerkstellen t.g.v. het coronavirus: – Arbeiders & bedienden – Uitzendkrachten – Leerlingen die een alternerende opleiding volgen
HOE: – Elektronische aangifte doen bij het werkloosheidsbureau van de exploitatiezetel: o de datum waarop de gebeurtenis zich heeft voorgedaan; o een uiteenzetting van de gebeurtenis die de overmacht uitmaakt; o de voorziene werkloosheidsduur (max. 3 maanden, te verlengen); o de identiteit van de betrokken werknemers; o de reden van overmacht ‘Coronavirus’. – Daarnaast moet er ook een schriftelijke aanvraag tot erkenning van de overmacht worden ingediend met de nodige bewijsstukken waaruit de overmacht blijkt.
De beslissing wordt binnen maximaal 3 werkdagen aan de werkgever meegedeeld.
UPDATE 19-03-2020: De bouwsector krijgt van de overheid de toelating om tijdelijke werkloosheid vanwege overmacht in te voeren.
TIJDELIJKE WERKLOOSHEID
https://www.rva.be/nl/nieuws/tijdelijke-werkloosheid-ten-gevolge-van-het-uitbreken-van-het-coronavirus-covid-19-vereenvoudiging-van-de-procedure
UPDATE 26/03: FAQ RVA (zeer interessant) https://www.rva.be/sites/default/files/assets/chomage/FAQ/Faq_Corona_NL.pdf
UPDATE 23-03-2020: Alle tijdelijke werkloosheid te wijten aan het coronavirus, kan beschouwd worden als tijdelijke werkloosheid wegens overmacht. Verder werden de procedures sterk vereenvoudigd.
UPDATE 19-04-2020 Ten gevolge een beslissing van de minister van Werk zal de toepassing van de vereenvoudigde procedure voor de toekenning van tijdelijke werkloosheid door overmacht (initieel voorzien tot en met 19 april 2020) verlengd worden tot en met 31 mei 2020. Alle informatieve documenten zullen in die zin worden aangepast.
HOE: Vereenvoudiging van de formaliteiten voor de werkgever: De werkgever moet voor de duur van de beperkende maatregelen (voorlopig tot en met 05/04/2020) geen mededelingen tijdelijke werkloosheid wegens overmacht meer versturen naar het bevoegde werkloosheidsbureau van de RVA. Deze periode kan worden verlengd tot 30/06/2020, indien de sanitaire maatregelen door de regering worden verlengd of versterkt. Indien de werkgever voor de periode vanaf 13/03/2020 in de ASR scenario 5 (elektronische aangifte sociaal risico waarin de werkgever het aantal dagen vermeldt waarop de werknemer tijdelijk werkloos is gesteld) de tijdelijke werkloosheid aangeeft als “overmacht” (door het vermelden van de code ‘aard van de dag’ 5.4 en met als reden “coronavirus”), geldt dit als de vereiste mededeling. Deze werkwijze geldt ongeacht de werkgever voor de periode vanaf 13/03/2020 al een mededeling tijdelijke werkloosheid wegens overmacht had verstuurd en geldt ook indien hij een mededeling tijdelijke werkloosheid wegens economische oorzaken had verstuurd.
De werkgever die aanvankelijk een mededeling tijdelijke werkloosheid wegens economische oorzaken had verstuurd, kan op die manier zonder verdere formaliteiten overstappen naar de regeling van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht (reden “coronavirus”), ook indien er nog door bepaalde werknemers of op bepaalde dagen kan worden gewerkt.
Indien de werkgever in de ASR scenario 5 als reden van tijdelijke werkloosheid “economische oorzaken” aangeeft (door het vermelden van de code ‘aard van de dag’ 5.1), dan blijven de bestaande procedures behouden (mededeling van de voorziene tijdelijke werkloosheid wegens economische oorzaken, mededeling van de eerste effectieve werkloosheidsdag, verplichte werkweek….). De werkgever is verplicht om zo snel mogelijk een ASR scenario 5 af te leveren (aan de hand waarvan de RVA ook het bedrag van de uitkeringen van de tijdelijk werkloze kan vaststellen). De werkgever moet daarvoor niet wachten tot het einde van de maand, maar moet dit doen in de loop van de maand, van zodra alle gegevens tot het einde van de maand gekend zijn. De werkgever moet van 01/03/2020 tot en met 30/06/2020 geen controlekaarten C3.2A afleveren aan de werknemers die tijdelijk worden gesteld, ongeacht de reden van tijdelijke werkloosheid. Voor meer informatie, zie het infoblad E1 Coronavirus – Werkgevers.
Vereenvoudiging van de formaliteiten voor de werknemers: De werknemer kan voor de indiening van zijn uitkeringsaanvraag bij zijn uitbetalingsinstelling gebruik maken van een vereenvoudigd formulier (formulier C3.2- WERKNEMER-CORONA). De werknemer die tijdelijk werkloos wegens overmacht wordt gesteld, wordt zonder toelaatbaarheidsvoorwaarden toegelaten tot het recht op werkloosheidsuitkeringen. Dit geldt, voor de periode van 01/02/2020 tot en met 30/06/2020, ook voor de werknemer die tijdelijk werkloos is wegens economische oorzaken. De werknemer ontvangt van 01/02/2020 tot 30/06/2020 een uitkering gelijk aan 70% van zijn gemiddeld geplafonneerd loon (geplafonneerd op EUR 2.754,76 per maand). De werknemer die tijdelijk werkloos wordt gesteld wegens overmacht (reden “coronavirus”) ontvangt bovenop de werkloosheidsuitkering een supplement van 5,63 euro per dag, ten laste van de RVA. UPDATE 18-03-2020: omdat het voor de RVA onmogelijk is de massale stroom van aanvragen helemaal te verwerken is er beslist dat elke tijdelijke werkloze die voltijds werkt forfaitair 1.450 euro netto krijgt. Eens de aanvragen verwerkt zijn en indien mensen recht zouden hebben op meer, worden ze daar later voor gecompenseerd. Er wordt op de uitkering een bedrijfsvoorheffing ingehouden van 26,75%.
UPDATE 19-03-2020: Procedure ingekort: normaliter ondernemingsplan/sectorale of ondernemings-cao dat door de federale overheid goedgekeurd moest worden (en weken in beslag nam). De intersectorale cao afgesloten in de Nationale Arbeidsraad (NAR) maakt economische werkloosheid wegens economische redenen mogelijk voor alle bedienden. De intersectorale cao neemt de standaardregeling over. Een aanvraag voor economische werkloosheid voor 16 weken bij een volledige schorsing en 26 weken bij een gedeeltelijke schorsing per kalenderjaar is mogelijk. Bij een combinatie van gedeeltelijke en volledige schorsing tellen twee weken gedeeltelijke schorsing voor één volledige week. De cao is van bepaalde duur van 18 maart 2020 tot 30 juni 2020 en geldt voor alle schorsingen waarvan de begin- en einddatum in die geldigheidsduur vallen. De NAR zal de maatregel evalueren en indien nodig verlengen. http://www.cnt-nar.be/CAO-ORIG/cao-147-(18.03.2020).pdf http://www.cnt-nar.be/ADVIES/advies-2159.pdf https://www.tijd.be/netto/loopbaan/economische-werkloosheid-mogelijk-voor-alle-bedienden/10215527.html
Normale procedure:
https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/subsidiedatabank/tijdelijke-werkloosheid-om-economische-redenen-coronavirus
https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeidsovereenkomsten/schorsing-van-de-arbeidsovereenkomst/oorzaken-van-schorsing-hoofde-11
https://www.trefzeker.be/nl/waarom.asp (supplement dat verschuldigd is bij technische werkloosheid).UPDATE 18-03-2020: Als bedrijven een beroep doen op tijdelijke werkloosheid moeten ze normaal een bijdrage betalen voor hun getroffen werknemers. Met de sociale partners is afgesproken dat de bedrijven worden ontzien voor de meerkosten die ze door het coronavirus moeten maken.
WAT: Tijdelijke werkloosheid ingevolge werkgebrek (bestaand arbeidsritme kan tijdelijk niet gehandhaafd worden) wegens economische redenen. Hierdoor geniet werknemers van de verhoogde (70%) RVA-uitkering tot 30 juni 2020. UPDATE 18-03-2020: omdat het voor de RVA onmogelijk is de massale stroom van aanvragen helemaal te verwerken is er beslist dat elke tijdelijke werkloze die voltijds werkt forfaitair 1.450 euro netto krijgt. Eens de aanvragen verwerkt zijn en indien mensen recht zouden hebben op meer, worden ze daar later voor gecompenseerd.
Ondernemingen die een aanvraag tijdelijke werkloosheid om economische redenen voor bedienden willen aanvragen en hiervoor nog een procedure moeten doorlopen, kunnen in tussentijd ook beroep doen op de tijdelijke werkloosheid wegens overmacht en dit maximaal tot 30 juni 2020.
Verschillende procedure arbeiders vs. bedienden.
WIE (ARBEIDERS): https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/e22#h2_0 – Arbeiders & bedienden – Uitzendkrachten – Leerlingen die een alternerende opleiding volgen
HOE: – Arbeiders in kennis stellen van de voorziene werkloosheid (normaliter 7d vooraf, RVA zal kortere kennisgeving aanvaarden cfr. Acerta); – Er moet een mededeling gebeuren aan de ondernemingsraad of aan de vakbondsafgevaardigde; – Er moet een elektronische voorafgaandelijke mededeling worden verstuurd aan de RVA, ten minste 7 kalenderdagen voor de eerste voorziene werkloosheidsdag (normaliter 7d, RVA zal kortere kennisgeving aanvaarden cfr. Acerta). Bij de economische redenen vermeld je ‘Coronavirus’; – Indien de onderneming nog niet voldoet aan de preliminaire voorwaarden kan ze een aanvraag indienen bij de minister van Werk om erkend te worden als onderneming in moeilijkheden op basis van onvoorzienbare omstandigheden die op korte termijn een substantiële daling van de omzet, de productie of het aantal bestellingen tot gevolg hebben.
WIE (BEDIENDEN): De onderneming moet voldoen aan de preliminaire voorwaarden, zie informatieblad RVA: https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/e54#h2_1
HOE: – In kennis stellen bedienden; – Mededeling aan ondernemingsraad of vakbondsafgevaardigde; – Elektronische voorafgaandelijke mededeling aan de RVA, ten minste 7 kalenderdagen voor de eerste voorziene werkloosheidsdag. Bij de economische redenen vermeld je ‘Schorsing bedienden’ en verder bij opmerkingen ‘Coronavirus’; – indien de onderneming nog niet voldoet aan de preliminaire voorwaarden kan ze een aanvraag indienen bij de minister van Werk om erkend te worden als onderneming in moeilijkheden op basis van onvoorzienbare omstandigheden die op korte termijn een substantiële daling van de omzet, de productie of het aantal bestellingen tot gevolg hebben.
Procedure duurt 4 à 5 weken, voorafgaande erkenning door Minister van Werk (via ondernemingsplan/ondernemings-CAO). Formulier C106A voorleggen aan RVA. Melding maken van overmacht.
OCCASIONEEL THUISWERK
WIE: – Zelfstandigen in hoofdberoep – Meewerkende partners
WAT: Tijdelijke maatregel.
HOE: – Bijlage aan de arbeidsovereenkomst toegevoegen; – Er moeten duidelijke afspraken gemaakt worden; – Thuispolicy is niet noodzakelijk, maar wordt aangeraden; o Bevestiging van de werknemer via mail is voldoende ter akkoord. – Het gaat hier over een tijdelijke maatregel; – Er moet duidelijk geformuleerd worden over welke periode het gaat en welke functies er thuis kunnen werken; – Geen onkostenvergoeding (occasioneel niet verplicht – maar structureel thuiswerken wel, dit kan in de polis gewijzigd worden) – Geen bijkomende loonuitkering verplicht bij meer uren bij thuiswerk;
Update 23-03-2020: thuiswerk is inmiddels de norm in deze periode. De Rulingcommissie heeft gecommuniceerd werkgevers aan zijn werknemers die omwille van de maatregelen thuis moeten werken, een thuiswerkvergoeding kan toekennen van EUR 126,94 per maand zolang de (huidige) maatregelen voor de bestrijding van COVID-19 van toepassing zullen zijn. Dit bedrag is afgestemd op het bedrag dat algemeen gesproken wordt aanvaard als thuiswerkvergoeding door de RSZ (en aldus niet onderworpen is aan sociale zekerheidsbijdragen) indien het forfait wordt toegekend ‘aan werknemers die structureel en op regelmatige basis een gedeelte van hun arbeidstijd thuis presteren en die bijgevolg in hun woning een ruimte moeten inrichten waar zij dat werk kunnen doen’. Deze kostenvergoeding dekt de kosten die de werknemers moeten maken om het thuiswerk te kunnen realiseren. Daarbij kan men denken aan de inrichting en het gebruik van een bureau, printer- en computermateriaal, kantoorbenodigdheden, nutsvoorzieningen zoals water, elektriciteit en verwarming, onderhoud, verzekering, onroerende voorheffing enz. Wanneer de kosten aldus forfaitair worden terugbetaald, dan kan de werkgever ze niet meer afzonderlijk vergoeden op basis van onkostennota’s of via een kredietkaart.
OVERIGE + CREATIEVE OPLOSSINGEN (cfr. Acerta)
– Werknemers met variabel rooster: gemiddelde arbeidsduur respecteren over referteperiode maar wel 5dagen op voorhand verwittigen. – Meerwerk: piek en dal (variabele roorster) in principe max 15d. Normaal ook in arbeidsreglement (uitzondering: aanvragen bij FOD werkgelegenheid mits goedkeuring van werknemer) – Vrijwillige overuren: mits akkoord werknemer en dit akkoord dient elke 6 maand (her-)bevestigd te worden. – Sluiting op andere uren (bijvoorbeeld: normaliter de maandag gesloten en de zaterdag open. Nu mogelijkheid tot het openen van de winkel op maandag en sluiten op zaterdag). – Tijdelijk andere functie van werknemer maar hiervoor dient een formulier in gevuld te worden. – Inhaalrust opnemen (is niet éénzijdig, samen te beslissen met de werknemer) – E- commerce op zondag is op heden toegestaan.
OPVANG
– Telewerken (geen verplichting van werkgever) – Vakantie opnemen – Overuren opnemen – Familiaal verlof – Verlof zonder wedde – Ouderschapsverlof
SOCIALE VERKIEZINGEN UITGESTELD (UPDATE cfr. SD Worx 18-03-2020)
https://werk.belgie.be/nl/themas/sociaal-overleg/sociale-verkiezingen-2020/invloed-van-de-corona-crisis-op-de-sociale
Concreet wordt de kieskalender bevroren en verdergezet op een later tijdstip. Dit kan bij volmachtenbesluit door minister van Werk Muyle geregeld worden. Mogelijk worden alle kiesprocedures stilgelegd. Een nieuw KB kan de wet op de sociale verkiezingen wijzigingen zonder het parlement te raadplegen. Zo kan het uitstel wettelijk geregeld worden voor alle sectoren. De sociale verkiezingen zullen vermoedelijk over de zomer worden getild. De verwachting is dat de minister het akkoord tussen de sociale partners zal volgen en bekrachtigen.
Zolang het volmachtenbesluit nog niet genomen is, adviseert SD Worx wel om momenteel verder te doen met de voorbereidingen, vanuit de veronderstelling dat de sociale verkiezingen normaal zullen doorgaan. “Ook adviseren we om in overleg met de sociale partners de praktische organisatie van de verkiezingen te herdenken in het kader van de corona-crisis.”
De hierboven vermelden steunmaatregelen en standpunten kunnen van dag op dag aangepast worden en dit zeker naar versoepeling van de voorwaarden en formaliteiten.
ZELFSTANDIGEN
• UPDATE 26/03: UITSTEL / VERMINDERING / VRIJSTELLING VAN SOCIALE ZEKERHEIDSBIJDRAGEN • UPDATE 27/04: OVERBRUGGINGSRECHT • VLAAMSE HINDER- EN SLUITINGSPREMIE • ARBEIDSONGESCHIKTHEID • UPDATE 18/03: AUTOMATISCHE KWIJTSCHELDING VERHOGINGEN EN REGULARISATIESUPPLEMENTEN RSZ
UPDATE 26/03: UITSTEL / VERMINDERING VAN BETALING SOCIALE ZEKERHEIDSBIJDRAGEN
https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/subsidiedatabank/uitstel-vrijstelling-van-betaling-van-sociale-bijdragen
WAT: Uitstel / vermindering van de sociale bijdragen
WIE:
Zelfstandige in hoofdberoep en meewerkende partners: sociale bijdragen: vermindering, uitstel of vrijstelling – Vermindering van de voorlopige sociale bijdragen voor 2020 Mogelijkheid om het bedrag van uw kwartaalbijdrage te verlagen tot 717,18 euro, naargelang het verwachte inkomen voor 2020 – Uitstel met een jaar voor de betaling van de sociale bijdragen voor de kwartalen 2020/1 en 2020/2 Het uitstel met een jaar wordt toegekend zonder verlies van rechten in het sociaal statuut, en met de garantie dat er geen enkele verhoging verschuldigd is voor de laattijdige betaling. – Vrijstelling van bijdragen voor de kwartalen 2020/1 en 2020/2 De vrijstelling betekent dat de pensioenrechten geschorst zijn voor de betrokken kwartalen, behalve bij een aanvraag tot afkoop die gerealiseerd moet worden door de zelfstandige binnen een termijn van vijf jaar.
Zelfstandige in bijberoep: sociale bijdragen: vermindering (of de bijdrage tot nul herleiden) of uitstel – Vermindering van de voorlopige sociale bijdragen voor 2020 Mogelijkheid om het bedrag van uw kwartaalbijdrage te verlagen in functie van uw verwachte inkomsten voor 2020. In geval van verwachte inkomsten lager dan 1.548,18 euro, is de zelfstandige in bijberoep geen bijdragen verschuldigd. – Uitstel met een jaar van de betaling van sociale bijdragen voor de kwartalen 2020/1 en 2020/2 Het uitstel met een jaar wordt toegekend zonder verlies van rechten in het sociaal statuut, en met de garantie dat er geen enkele verhoging verschuldigd is voor de laattijdige betaling.
Actieve gepensioneerde zelfstandige: sociale bijdragen: vermindering (of de bijdragen tot nul herleiden) of uitstel – Vermindering van de voorlopige sociale bijdragen voor 2020 Mogelijkheid om het bedrag van uw kwartaalbijdrage te verlagen in functie van uw verwachte inkomsten voor 2020. In geval van verwachte inkomsten lager dan 3.096,36 euro, is de actieve gepensioneerde zelfstandige geen bijdragen verschuldigd. – Uitstel met een jaar van de betaling van sociale bijdragen voor de kwartalen 2020/1 en 2020/2 Het uitstel met een jaar wordt toegekend zonder verlies van rechten in het sociaal statuut, en met de garantie dat er geen enkele verhoging verschuldigd is voor de laattijdige betaling.
WELKE KWARTALEN: 1ste kwartaal 2020 betalingsdatum van 31 maart 2020 naar 31 maart 2021 2de kwartaal 2020 betalingsdatum van 30 juni 2020 naar 30 juni 2021
DEADLINE AANVRAAG (Xerius): Aanvragen voor 15/06/2020 voor kwartaal 1 Aanvragen voor 30/06/2020 voor kwartaal 2
OPGELET: Bij domiciliëring moet klant dit zelf annuleren anders zal betaling toch doorgaan.
Als zij de domiciliëring via POM hebben aangeduid, zal dit niet zelf gestopt kunnen worden. Hiervoor best telefonisch contact opnemen.
HOE AANVRAGEN: Stuur het sociaal secretariaat een e-mail met volgende gegevens en vraag tot uitstel: Gelieve per klant een mail te sturen en dit niet te bundelen, anders is dit zeer moeilijk voor onze dossierbeheerders om de aanvragen te verwerken.
-naam en voornaam -woonplaats -naam en zetel van je bedrijf -ondernemingsnummer -Sector vermelden
Rechtstreeks indienen bij de overheid of als klant van Xerius via dit formulier.
WANNEER AANVRAGEN: Ik (Xerius, red.) ben wel voorstander om eerst betalingsuitstel aan te vragen. De vrijstelling kan je aanvragen met terugwerkende kracht (lees 1 jaar), WACHT hiermee tot de klant de betalingsuitnodiging voor het 2e kwartaal ook ontvangen heeft (Xerius).
UPDATE 26/03: OVERBRUGGINGSRECHT (door Xerius)
https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/subsidiedatabank/overbruggingsrecht-voor-zelfstandigen-coronavirus
UPDATE 24-03-2020: zie algemene FAQ Overbruggingsrecht (rondgemaild door ITAA)
UPDATE 27-04-2020: (automatische) verlening corona-overbruggingsrecht (bron: Liantis) Het coronacrisis-overbruggingsrecht werd verlengd tot 31 mei 2020. Dat betekent dat zelfstandigen die tot en met 3 mei 2020 (of langer) verplicht gesloten moeten blijven of die hun activiteiten in mei zeven opeenvolgende kalenderdagen onderbreken ook voor de maand mei recht hebben op het overbruggingsrecht.
Vroeg je klant het overbruggingsrecht al aan voor de maanden maart en/of april? Dan ontvangt hij automatisch ook de overbruggingsuitkering voor de maand mei. Ten laatste op vrijdag 15 mei 2020 ontvangt je klant een e-mail van ons over deze uitkering. Dat geldt voor alle zelfstandigen die in maart en/of april een uitkering ontvingen.
Toch zullen sommige zelfstandigen géén recht hebben op de overbruggingsuitkering voor de maand mei. Denk bijvoorbeeld aan een doe-het-zelfzaak die in mei niet meer verplicht is te sluiten of aan een zelfstandige die niet langer vrijwillig sluit. Die zelfstandigen zullen ons daarvan op de hoogte moeten brengen, zodra ze de e-mail ontvangen hebben. We vragen met aandrang om deze communicatie af te wachten, zodat we de procedure zo vlot mogelijk kunnen laten verlopen voor jouw klant.
WAT: Bij een onderbreking van activiteiten van tenminste 7 opeenvolgende kalenderdagen heeft u recht op een financiële uitkering.
Deze maandelijkse financiële steun wordt toegekend voor maart en april 2020. De periode kan verlengd worden indien nodig.
Deze steun is bedoeld voor de zelfstandigen in hoofdberoep, met inbegrip van de starters en de meewerkende echtgenoten.
VOOR WIE: 1. Elke zelfstandige die zijn activiteit volledig moet onderbreken naar aanleiding van de sanitaire maatregelen in de besluiten van 13 en 18 maart 2020 (gesloten restaurants en cafés, niet-voedingszaken,…) 2. Elke zelfstandige die zijn activiteit moet beperken naar aanleiding van de sanitaire maatregelen in de besluiten van 13 en 18 maart 2020 (restaurants beperkt tot take away/levering, kappers, krantenwinkels,…). 3. Elke zelfstandige die een zorgberoep uitoefent en die zijn niet-dringende activiteiten gedurende 7 dagen onderbreekt (buiten de dringende (para)medische gevallen) (kinesisten, tandartsen, specialisten,…). 4. Elke zelfstandige die zijn activiteit uit eigen beweging gedurende 7 dagen volledig onderbreekt (door quarantaine, gebrek aan grondstoffen, verschillende redenen van economische of organisatorische aard verbonden met Covid-19,…)
WANNEER RECHT: – Als je minstens zeven dagen moet sluiten – per zeven dagen onderbreking of sluiting heb je recht op een uitkering van 322,92 euro per week (met gezinslast 403,52 euro per week) – bij onderbreking van 28 dagen of langer, ontvang je een forfaitaire uitkering van 1.291,69 euro (met gezinslast 1.614,10 euro). – Ook bij vrijwillig kiezen om de activiteiten stop te zetten!
HOE AANVRAGEN: De aanvragen worden geregistreerd door het sociaal verzekeringsfonds. Er is een vereenvoudigd formulier beschikbaar, ook op hun websites. De eerste betalingen (voor de aanvragen voor maart) zullen uiterlijk begin april plaatsvinden. https://www.liantis.be/nl/nieuws/overbruggingsrecht-corona
Eveneens de restaurants of andere eetgelegenheden die overschakelen op take away (afhaal). Hier vallen ook de frituren onder die hun eetzaal moeten sluiten en daardoor enkel nog kan uithalen. De premie is per ondernemer en niet per vestiging. Ben je dus ondernemer met vb. vijf vestigingen, krijg je slechts 1x de Vlaamse hinderpremie. Deze maatregel geldt niet voor de horecasector (lees meer hieronder).
PREMIE: – volledige sluiting: 4000€ en na 21 dagen 160€/dag – weekend sluiting: 2000€ en na 21 dagen 160€/dag
HOE AANVRAGEN: Er kan momenteel (16/03/2020) geen aanvraag ingediend worden:
Je kan zich wel registreren door je naam, voornaam en mailadres op te geven. Verdere richtlijnen volgen zodra hun toepassing klaar is. https://www.vlaio.be/nl/content/aanvraag-meer-informatie-over-de-corona-hinderpremie
Update 17 maart: De aanvraag moet binnen de dertig kalenderdagen na de verplichte sluitingsperiode ten gevolge van de coronomaatregelen worden ingediend. Uitzondering HORECA: wanneer zij meerdere vestigingen hebben, is er een premie per exploitatiezetel, op voorwaarde dat er per uitbatingszetel minstens 1 voltijdse werknemer (RSZ-ingeschrevene) tewerkgesteld is.
Een zelfstandige in bijberoep komt ook in aanmerking voor de premie, op voorwaarde dat men de minimumbijdrage betaalt van een zelfstandige in hoofdberoep.
Meer info voor ambulante handelaars, kermisattracties, … : https://www.vlaio.be/nl/begeleiding-advies/moeilijkhedencoronavirus/specifieke-maatregelen-mbt-het-coronavirus/corona
Horeca: https://www.sdworx.be/nl-be/nieuws/2020/tijdelijke-werkloosheid-overmacht-corona-horeca-hoe-aangifte-indienen
PS: zodra de toepassing klaar is, zorg er dan voor dat je beschikt over een kaartlezer of vraag alvast een token aan. Zie hieronder de mogelijkheden hoe je zich als ondernemer kan aanmelden.
ARBEIDSONGESCHIKTHEID (door Xerius)
Indien je toch getroffen bent door ziekte (langer dan 7dagen), dan heb je recht op een uitkering via het ziekenfonds vanaf de eerste dag. Ben je minder dan 8 dagen ziek, dan heb je geen recht op uitkeringen (carensperiode).
Uitkering: Met gezinslast : 62.08€ per dag Alleenstaande : 49.68€ per dag Samenwonende : 38.10€ per dag
Hoe aanvragen: Getuigschrift van arbeidsongeschiktheid laten invullen door de behandelende arts en zo snel mogelijk indienen bij je ziekenfonds. We zijn er ons van bewust dat ook de artsen niet onmiddellijk een attest kunnen afleveren. Xerius gaat na bij het ziekenfonds of zij hun procedure ook versoepelen, want de uitkering wordt pas uitbetaald vanaf de datum waarop de arts dit document heeft ondertekend.
Langer dan Kwartaal ziek, denk dan aan gelijkstelling ziekte.
UPDATE 18/03: AUTOMATISCHE KWIJTSCHELDING VOOR VERHOGINGEN EN REGULARISATIESUPPLEMENTEN RSZ
WAT: Automatische kwijtschelding voor verhogingen aangerekend voor bijdrage 2020/1 en regularisatie-supplementen te betalen uiterlijk 31/3/2020:
BELANGRIJKE MEDEDELING Verzaking aan verhogingen op de bijdragen en regularisaties die vervallen op 31.03.2020 rekening houdend met volgende elementen : de werklast die momenteel weegt op het RSVZ en de sociale verzekeringsfondsen voor de uitwerking van crisismaatregelen, het feit dat we een belangrijk aantal niet-betalingen kunnen verwachten op de vervaldag van de sociale bijdragen en regularisatiebijdragen die vervallen op 31 maart 2020, het feit dat alle situaties van zelfstandigen ingevolge de huidige gezondheids- en economische coronavirus-crisis als behartigenswaardige gevallen in de zin van artikel 48, eerste lid, 3° van het ARS kunnen worden beschouwd, wordt aan de fondsen gevraagd over te gaan tot de automatische en veralgemeende annulering van verhogingen verbonden aan niet-betaling op 31 maart 2020 van de bijdrage 2020/1 en van regularisatiebijdragen die vervallen op 31 maart 2020, dit op basis van artikel 48, eerste lid, 3° van het ARS.
Voor deze gevallen kan het sociaal verzekeringsfonds zelf de aanvraag invoeren en deze zal nadien door het RSVZ onmiddellijk volgens de geautomatiseerde procedure beslist worden. De zelfstandigen dienen daartoe geen enkele administratieve formaliteit te vervullen.
• Wens je uitstel van betaling aan te vragen (voor 1ste en 2de kwartaal 2020) doe dit dan eerst ! Deadline van 31/03/2020 voor eerste kwartaal !
• Vrijstelling “wegens tijdelijke financiële moeilijkheden aanvragen” doe je best tegen 30/06/2020 –> géén pensioenopbouw !
• Vermindering bijdragen aanvragen kan indien inkomsten lager zijn dan inkomen 2017 !
• Overbruggingsrecht aanvragen als je minstens 7 dagen sluit ! Voorlopig wachten op nieuw aanvraagdocument !
• Hinderpremie aanvragen via VLAIO.be . Laat je mailadres achter op de website van VLAIO.be . Zo blijf je op de hoogte van de aanvraagprocedure die vandaag nog NIET beschikbaar is.
De hierboven vermelden steunmaatregelen kunnen van dag op dag aangepast worden en dit zeker naar versoepeling van de voorwaarden en formaliteiten.
JURIDISCH
• SCHRIFTELIJK VERGADEREN • UPDATE 28/04: UITSTEL JAARVERGADERING (KB) • LOPENDE CONTRACTEN – QUID OVERMACHT? • UPDATE 14/05: BESCHERMING VAN ONDERNEMINGEN IN MOEILIJKHEDEN
SCHRIFTELIJK VERGADEREN
WAT: In veel vennootschappen wordt er nagedacht over mogelijke alternatieven en de federale regering werkt aan een KB om hieraan tegemoet te komen.
– verschillende mogelijkheden voor het bestuursorgaan (om de ontwerpjaarrekening op te stellen) – verschillende mogelijkheden voor de algemene vergadering (stemmen over de jaarrekening)
BESTUURSORGAAN:
Tenzij er bijzondere voorwaarden in de statuten staan, biedt WVV verschillende opties.
Schriftelijke besluiten Onder het WVV kunnen schriftelijke besluiten in de NV, de BV en de CV, zonder inhoudelijke beperkingen. De enige voorwaarde is dat alle bestuurders het unaniem eens zijn over het schriftelijk te nemen besluit (eenparig schriftelijke besluitvorming).
NV: art. 7:95, lid 2 WVV BV: art. 5:75, lid 2 WVV
(Een schriftelijk bestuursbesluit was onder het oude Wetboek van vennootschappen enkel mogelijk in een NV onder strikte voorwaarden en uitgesloten voor de vaststelling van de jaarrekening).
Vergaderen op afstand Zowel onder W.Venn. als het WVV is het mogelijk om de vergadering op afstand te houden via telefoon- of videoconferentie. Anders dan in de praktijk vaak gebeurt, moeten de notulen van de vergadering enkel worden getekend door de voorzitter van de raad van bestuur “en de bestuurders die daarom verzoeken”.
AANDEELHOUDERS:
In eerste instantie wachten veel vennootschappen af hoe lang de maatregelen van de overheid nog aanhouden. Velen worden dan genoodzaakt de vergadering niet op de statutaire datum te houden, maar uit te stellen. Dat uitstel is niet zonder risico:
Uitstel? Het uitstel met drie weken, klassiek gebruikt door het bestuursorgaan om de goedkeuring van de jaarrekening vooruit te schuiven, werkt hier niet. Dergelijke beslissing kan enkel genomen worden tijdens de algemene vergadering en veronderstelt dus dat er toch eerst een algemene vergadering samenkomt. Sommige bestuursorganen beslissen dan bij voorbaat de vergadering uit te stellen naar een latere datum, indien de Corona-maatregelen nog lange tijd van kracht blijven. Het bestuursorgaan blijft echter verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat de jaarlijkse algemene vergadering gehouden wordt binnen de zes maanden na afsluiting van het boekjaar, op straffe van bestuurdersaansprakelijkheid. De juiste aanpak voor een uitstel is dat de aandeelhouders zelf beslissen de vergadering te verdagen. Die beslissing kan op verschillende manieren tot stand komen (zie hieronder), maar is dan ook enkel zinvol als de aandeelhouders staan op een echte vergadering en niet in één beweging de jaarrekening goedkeuren.
Beslissingen: Tenzij de statuten daar beperkingen aan stellen, hebben aandeelhouders een heel aantal tools om de beslissingen van de jaarvergadering te nemen zonder echte vergadering. De wet vereist namelijk niet dat de deelnemers aan de algemene vergadering fysiek aanwezig zijn.:
– aandeelhoudersbesluiten niet tijdens een vergadering, maar enkel schriftelijk nemen Met eenparige schriftelijke besluiten kunnen aandeelhouders beslissingen nemen op voorstel van (of voor andere beslissingen dan de goedkeuring van de jaarrekening desnoods zonder tussenkomst van) het bestuursorgaan. De bestuurders van de vennootschap mogen op verzoek “kennis nemen” van deze beslissingen. Deze benadering werkt enkel als alle aandeelhouders het eens zijn. Als dat door één tegenstem niet het geval zou zijn, zijn schriftelijke stemmen (indien statutair toegelaten) of volmachten (indien praktisch werkbaar) een mogelijk alternatief. – Schriftelijk stemmen – Volmachten De aandeelhouders die het wel eens zijn, kunnen dan schriftelijk een stem uitbrengen, of een volmacht verlenen aan iemand uit het gezin van de voorzitter om de algemene vergadering te laten plaatsvinden in quarantaine – met de dissidente aandeelhouder bij wijze van spreken aan de voordeur. – Elektronisch communicatiemiddel (deelname op afstand) deelname op afstand aan de AV door middel van een door de vennootschap ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel, overeenkomstig art. 6:75 WVV, indien de statuten dat toelaten. Praktisch probleem: wanneer de vennootschap dit nooit eerder heeft gedaan, zal het wellicht niet evident zijn om op korte termijn (in de huidige omstandigheden) zulk systeem op poten te zetten. Juridisch probleem: bovendien blijft problematisch dat de wetgever bepaalt dat de leden van het bureau van de algemene vergadering, de bestuurders en de commissaris de algemene vergadering niet kunnen bijwonen langs elektronische weg; Men moet ook via elektronische weg kunnen stemmen en de stemming kunnen registreren. Bovendien moet men bij de start van de vergadering het aanwezigheidsquorum kunnen bevestigen waarbij de vennootschap de identiteit van iedere deelnemer moet kunnen controleren (bijvoorbeeld door gebruik van e-ID). Alvorens gebruik te maken van deze methode is het ten zeerste aangeraden om na te gaan wat de statuten van de vennootschap bepalen omtrent de procedure en de voorwaarden voor het gebruik van telecommunicatie. Zo moet de vennootschap bijvoorbeeld de identiteit van aandeelhouders kunnen controleren en moet het systeem de aandeelhouders toelaten “rechtstreeks, gelijktijdig en ononderbroken kennis te nemen van de besprekingen” en “hun stem uit te brengen”. Indien statutair bepaald, is het daarenboven ook mogelijk dat aandeelhouders op voorhand hun stem uitbrengen. Dit is zowel schriftelijk als elektronisch mogelijk, waarbij de elektronische stemming gecontroleerd moet worden (bijvoorbeeld door het gebruik van e-ID). Wat betreft de aanwezigheid van de bestuurders en de eventuele commissaris op de jaarlijkse algemene vergadering, laat het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (het WVV) niet toe dat zij deelnemen via telecommunicatie. Daarom is het aan te raden om verzakingen te voorzien vanwege de bestuurders en de commissaris waarbij zij verzaken aan de oproepingsformaliteiten en het bijwonen van de elektronische vergadering.
De federale regering werkt momenteel aan een koninklijk besluit dat vennootschappen toelaat met schriftelijke stemmen of een elektronische beraadslaging te werken, zelfs als hun statuten dat niet toelaten.
https://www.schoups.com/nl/nieuws/45495?subid=0#coronavirus-jaarvergaderinge
https://www.lydian.be/nl/nieuws/covid-19-organiseren-van-vergaderingen-van-de-aandeelhouders-en-de-raad-van-bestuur-tijden
UPDATE 14/04:UITSTEL JAARVERGADERING (KB)
Update 28/04/2020: verlening KB nr.4 t.e.m. 30 juni 2020 http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=2020040903&table_name=wet
WAT:
1) Algemene vergaderingen die voor 19 april werden of moeten worden samengeroepen, kunnen volledige elektronisch of schriftelijk plaatsvinden op de datum die was voorzien. 2) Uitstel AV naar een later tijdstip: tien weken uitstel na de uiterste datum waartegen hun vergadering in normale omstandigheden had moeten plaatsvinden.
Probleem: bijeenkomsten zouden virtueel moeten plaats vinden en deelnemers zouden vanop afstand moeten stemmen maar dit is bij de meeste ondernemingen of verenigingen niet voorzien in de statuten. Hieraan komt het KB tegemoet.
Algemene vergadering
Het vierde volmachtenbesluit, K.B. nr. 4 van 9 april 2020 (gepubliceerd in het Staatsblad van dezelfde datum, tweede editie), creëert een tijdelijke uitzonderingsregeling voor o.m. algemene vergaderingen en vergaderingen van collegiale bestuursorganen.
De regeling is beperkt in de tijd en geldt voor de periode van 1 maart 2020 tot 3 mei 2020. De einddatum kan worden aangepast, in functie van de verlenging dan wel afbouw van de corona-maatregelen.
Een vergadering die wordt opgeroepen voor de einddatum kan steeds volgens de uitzonderingsregeling worden gehouden, zelfs als de vergadering pas na deze datum wordt gehouden. <
Indien de bijeenroeping reeds heeft plaatsgevonden, mag de oproeping nog worden gewijzigd met het oog op de toepassing van de uitzonderingsregeling, of om de plaats van de AV te wijzigen. Uiteraard moeten de vergadergerechtigden op de hoogte worden gebracht, en dit “via het meest geëigende middel in het licht van de omstandigheden”, bv. via e-mail.
De corona-regeling biedt (in principe) twee mogelijke opties voor de algemene vergadering:
1° optie: de AV zonder of met beperkte fysieke aanwezigheid (zgn. “closed doors”) Het bestuursorgaan wordt door het KB gemachtigd om een AV te organiseren waarbij de aanwezigheid van de deelnemers wordt vermeden. Het bestuur kan de deelnemers verplichten om hun stemrecht uit te oefenen op één van de volgende wijzen:
– hetzij door op afstand te stemmen door middel van een stemformulier dat het bestuur ter beschikking stelt of via een website beschikbaar is; – hetzij door een volmacht te verlenen vóór de AV, in welk geval het bestuur een bepaalde persoon als verplichte volmachthouder kan aanduiden. Aan de unieke volmachthouder moeten specifieke steminstructies worden gegeven voor ieder onderwerp op de agenda. Dit brengt met zich mee dat de unieke volmachthouder uiteenlopende instructies kan krijgen en moet uitvoeren.
Het K.B. biedt een breed scala aan mogelijkheden om de bedoelde documenten (stemformulier, volmacht) aan de vennootschap te bezorgen.
Wanneer de vennootschap gebruik maakt van deze regeling kan zij elke fysieke aanwezigheid van aandeelhouders en andere vergadergerechtigden (en van de lasthebbers van die personen) verbieden, “wanneer zij niet kan garanderen dat de op dat ogenblik geldende maatregelen ter bestrijding van de Covid-19 pandemie kunnen worden nageleefd”.
Het KB voegt daaraan toe dat de vennootschap ook gebruik kan maken van een elektronisch communicatiemiddel als bedoeld in artikel 7:137 WVV, met andere woorden van de mogelijkheid om op afstand deel te nemen aan de vergadering, zelfs indien de statuten geen clausule bevatten die daartoe een machtiging verleent. Daarbij moeten de regels van art. 7:137 WVV worden nageleefd.
Op grond van het KB kunnen ook de leden van het bureau, de bestuurders en de commissaris geldig op afstand deelnemen aan de vergadering, o.m. door middel van een telefoon- of videoconferentie, “en op die wijze hun taken met betrekking tot de algemene vergadering vervullen”. Ook de unieke volmachthouder kan op afstand deelnemen.
Het KB bepaalt ook hoe het stellen en beantwoorden van vragen in zijn werk moet gaan. De tekst vermeldt enkel de vragen aan het bestuursorgaan en vergeet blijkbaar de vraagstelling aan de commissaris. De vennootschap kan de aandeelhouders verplichten om alle vragen schriftelijk te stellen en ten laatste de vierde dag voor de vergadering over te maken.
Het beantwoorden gebeurt dan in de regel ook schriftelijk, ten laatste op de dag van de vergadering maar vóór de stemming. De schriftelijke antwoorden worden aan de vergadergerechtigden gecommuniceerd. De vragen kunnen mondeling worden beantwoord indien men deelname op afstand aan de vergadering organiseert door middel van een elektronisch communicatiemiddel als bedoeld in artikel 7:137 WVV, of indien de AV rechtstreeks of onrechtstreeks wordt “uitgezonden” via een telefoon- of videoconferentie.
2° optie: uitstel van de AV (met bijgaande verlenging van termijnen)
Indien gewenst kan de algemene vergadering worden uitgesteld. Deze mogelijkheid geldt zelfs als de AV reeds werd bijeengeroepen. De nieuwe datum wordt bepaald door het bestuursorgaan. De vergadering die op die nieuwe datum wordt gehouden, zal gelden als een nieuwe vergadering. Een nieuwe bijeenroeping zal moeten plaats vinden en ook andere handelingen zoals het melden van deelname, het verlenen van volmachten, de stemming per brief, enz. moeten opnieuw worden gesteld.
Een uitstel van de jaarvergadering (de gewone AV) zou kunnen leiden tot moeilijkheden om een aantal wettelijke regels na te leven, zoals de verplichting om de jaarrekening ter goedkeuring aan de AV voor te leggen binnen zes maanden na het einde van het boekjaar, of de verplichting om de jaarrekening neer te leggen bij de NBB binnen zeven maanden na het einde van het boekjaar. Om deze moeilijkheden op te vangen en om de toepassing te vermijden van de sancties die daarbij zouden kunnen worden opgelegd, worden in het kader van de uitzonderingsregeling deze termijnen met 10 weken verlengd.
HANDELSCONTRACTEN / QUID OVERMACHT?
Kan u (of uw contractpartij) een event of bestelling (kosteloos) kan annuleren? Kan u (of uw klant) zich op deze uitzonderlijke omstandigheden beroepen om uitstel te bekomen voor de levering van goederen en/of diensten?
Overmacht (force majeure) kan worden opgevat als een van de wil van een partij onafhankelijke gebeurtenis die hij niet kon voorzien of voorkomen. Indien de niet- of slechts gedeeltelijke nakoming van uw verbintenissen louter aan overmacht te wijten is, hoeft u in principe niet te vrezen voor uw aansprakelijkheid. Ook de door de overheid ingevoerde maatregelen (fait du prince), zorgen ervoor dat uw niet-nakoming mogelijks niet verwijtbaar kan zijn. Of ook: niemand is gehouden tot het onmogelijke.
De eerste reflex dient echter te zijn om de bepalingen van uw overeenkomst erop na te zien, inclusief geldende algemene voorwaarden. Veelal zijn er specifieke bepalingen inzake leveringstermijnen (bindend of indicatief), annulering, vertraging, beëindiging, opschorting, overmacht en verdeling van kosten. Deze hebben dan voorrang. Let ook op dwingende termijnen of vormvereisten om zich (nuttig) op een en ander te kunnen beroepen. Het is ook aangewezen om na te gaan in welke mate u verzekerd bent tegen de gevolgen van overmacht en eventuele (schade)claims die daaruit kunnen voortspruiten.
Philippe Ernst: 1) Overmacht – m.i. zullen er situaties zijn waarin overmacht kan worden ingeroepen. Of dit wordt aanvaard, zal afhankelijk zijn van de omstandigheden, bv. als gevolg van het wegvallen van het personeel, of als gevolg van een overheidsbeslissing die een onderneming verplicht om te sluiten of verbidt om bepaalde activiteiten uit te voeren, … – in eerste instantie zal steeds moeten worden nagegaan wat is bepaald in de contractsvoorwaarden of algemene voorwaarden: bv. wordt overmacht gedefinieerd , welke gevolgen worden aan overmacht verbonden ? enz. – een onderscheid moet worden gemaakt tussen een definitieve of een tijdelijke onmogelijkheid om zijn contractuele verplichtingen na te komen: in het eerste geval is de schuldenaar definitief bevrijd, in het tweede geval wordt de uitvoering tijdelijk opgeschort
2) Hardship-clausules of imprevisiebedingen – in sommige contracten is een dergelijk beding opgenomen voor het geval dat zich onvoorzienbare en ontoerekenbare omstandigheden voordoen die het voor één van de partijen bijzonder moeilijk maken (of aanzienlijk verzwaren) om de contractuele verbintenissen uit te voeren, in de mate dat het contractuele evenwicht wordt verstoord. Vaak voorzien die bedingen in een aanpassing of heronderhandeling van de contractsvoorwaarden. – Zonder zulk beding, zal men enkel een beroep kunnen doen op overmacht, maar dit veronderstelt dat uitvoering (redelijkerwijze) onmogelijk is.
3) Andere bedingen: aansprakelijkheidsbeperkingen of -uitbreidingen
https://www.schoups.com/nl/wet/45008/ondernemingsrecht
UPDATE 14/05: BESCHERMING VAN ONDERNEMINGEN IN MOEILIJKHEDEN
De wettelijke bescherming van ondernemingen in moeilijkheden wordt verlengd tot 17 juni 2020.
• Er kan geen bewarend of uitvoerend beslag worden gelegd, voor alle schulden van de onderneming. • De onderneming kan niet op dagvaarding failliet verklaard worden tenzij op initiatief van het openbaar ministerie of met de toestemming van de schuldenaar. • De betalingstermijnen opgenomen in een reorganisatieplan worden verlengd. • Overeenkomsten, ook huurovereenkomsten, kunnen niet eenzijdig of gerechtelijk worden ontbonden wegens wanbetaling. • De verplichting om aangifte te doen van faillissement, is opgeschort.